Ammunitiehaven 351, 2511XL, The Hague. The Netherlands
+31610429148

#ShirSaysSo

No meal or snack should be naked. Spices make food tastier while boosting your health and because they’re so flavorful, they make it easier to cut back on less healthy ingredients such as sugar, and added fats.  I don’t only cook with spices, but I use them for teas and baking as well. Don’t be afraid to add some flavour to your meals and snacks. Here are my top 5 favorite spices just to give you some inspiration and ideas.

Cinnamon

Oh, what would I do without cinnamon. I use it everywhere. For cooking, baking, porridges, teas and even in my coffee. Cinnamon is high in a substance called cinnamaldehyde, which is responsible for most of the health benefit such as:
  • Improving some key risk factors for heart disease, including cholesterol, triglycerides and blood pressure.
  • Increasing sensitivity to the hormone insulin.
  • Lowering the risk of disease because of its anti-inflammatory effects

Jamaica pepper (Allspice)

This powerful spice is actually derived from the dried fruit of the pimento tree, which is why it is commonly called Jamaica pepper. In the Dominican Republic we know this as Malagueta. My mom taught me to make Malagueta tea for menstrual pains (It really helps).  The name allspice is because of the dried brown berries (which look like large peppercorns), smell and taste like a mixture of cinnamon, cloves, and nutmeg. This makes it the perfect spice for baking and teas.

Besides relieving pain, Malagueta:

  • Increases circulation
  • Protects the gastrointestinal system
  • Improves mood
  • Boosts the immune system
  • Eliminates fungal infections
  • Lowers blood pressure
  • Reduce inflammation

Dosage: Place 2 teaspoons of dried allspice fruit or powder in 1 cup of boiling water. Then allow it to steep for 10 to 20 minutes.

Star Anise

I use star anise most of the times in teas, especially when I have the flu. (Shikimic acid and Quercetin in star anise work together and have a antiviral property that fights the flu). I normally make a fresh lemon tea and I add star anise at the end.

Besides effective in flu treatment, common health benefits of star anise are:

Fights against free radicals
Combats fungal infections
Fights against bacteria
Improves digestion
Don’t be afraid to add a touch of star anise into your shakes, porridges, jams and meats. Star anise is used either in the ground or whole form.

Tea dosage: First crush 5 star anise seeds, then let it stand for five to ten minutes in one cup of boiling water (around 300ml)

Nutmeg

This one doesn’t need a long introduction. Nutmeg is a delicate, slightly sweet spice and I use it especially in smoothies.

Besides tasting delicious, nutmeg:

  • Relieves pain
  • Soothes indigestion
  • Detoxifies the body
  • Boosts skin health
  • Strengthens the immune system
  • Improves blood circulation as well.

Aniseed

What would I do without aniseed? It has a sweet, aromatic taste that resembles the taste of black licorice. One of the main reasons I make aniseed tea is to relieve gas and bloating. (It’s the perfect tea for my chocolate cookies). Aniseed is also great to release symptoms of premenstrual syndrome.

Besides this, aniseed is used to:

  • Relieve abdominal cramps
  • Remove nausea
  • Relief indigestion

Dosage: First crush one or two teaspoons of anise seeds then let it stand for five to ten minutes in one cup of boiling water.

Well, this is it Queens, my favorite spices. Let me share a family recipe. When I have menstrual cramps, my mother always makes an amazing tea that combines Jamaica Pepper, Start Anise and Aniseed. This tea is wonderful and soothing. Give it a try!

Any other recipes or spices you would like to share with your FQ Fam?

Geen maaltijd of snack hoort naakt door het leven te gaan. Specerijen maken voedsel lekkerder en geven je gezondheid een ware boost. En, omdat ze vol van smaak zijn, maken zij het makkelijker om wat minder gezonde ingrediënten, zoals suiker en toegevoegde vetten, gebruik te maken. Ik kook niet alleen met specerijen, maar ik gebruik ze ook voor het maken van thee en tijdens het bakken.  Wees niet bang om wat meer pit aan je maaltijden en snacks te geven.  Als inspiratie en om je een idee te geven van welke ik zoal gebruik, zijn hier mijn top 5 favoriete specerijen,

Kaneel

Oh, wat zou ik doen zonder Kaneel! Ik gebruik het echt voor alles. Koken, bakken, thee en zelfs in mijn koffie. Kaneel bevat een hoog gehalte van kaneelaldehyde, dat voor de volgende reden goed is voor de gezondheid:
  • Verbetering van enkele belangrijke risicofactoren voor hartziekten, waaronder cholesterol, triglyceriden en bloeddruk.
  • Verhoogde gevoeligheid voor het hormoon insuline.
  • Verlaagd het risico op ziektes vanwege ontstekingsremmende effecten

Jamaica peper

Deze krachtige specerij is afgeleid van de pimentboom, daarom wordt hij ook wel Jamaica-peper genoemd. In de Dominicaanse Republiek kennen we dit als Malagueta. Mijn moeder heeft mij geleerd om Malagueta-thee te maken als remedie voor menstruatiepijn (het werkt echt). Jamaica Pepper wordt ook wel ‘Allspice’ genoemd. Dit komt omdat het ruikt en smaakt als een mengsel van kaneel, kruidnagel en nootmuskaat. Dit maakt het de perfecte specerij voor bakken en het maken van theeën.

Naast het verlichten van pijn, zorgt Malagueta voor:

  • Verhogen van de bloedcirculatie
  • Bescherming voor het gastro-intestinale systeem
  • Verbetering van de stemming
  • Versterken van het immuunsysteem
  • Elimineren van schimmelinfecties
  • Verlagen van de bloeddruk
  • Verminderen van ontstekingen

Dosering: Plaats 2 theelepels gedroogde Jamaica pepper of poeder in 1 kopje kokend water. Laat het vervolgens 10 tot 20 minuten trekken.

Steranijs

Ik gebruik meestal steranijs in de thee, vooral als ik verkouden ben. (Shikimic acid en Quercetin in steranijs werken goed samen en hebben een antiviraal middel dat de griep bestrijdt). Ik maak normaal verse citroenthee en voeg aan het eind steranijs toe.

Naast he bestrijden van griep, heeft steranijs nog meer gemeenschappelijke gezondheidsvoordelen:

  • Bestrijdt vrije radicalen
  • Bestrijdt schimmelinfecties
  • Bestrijdt bacteriën
  • Verbetert de spijsvertering

Wees niet bang om een ​​vleugje steranijs aan je shakes, pap, jam of vlees toe te voegen. Steranijs wordt gemalen of in hele vorm gebruikt.

Thee dosering: Maal 5 sterrenanijszaden, laat het dan ​​voor vijf tot tien minuten in een kopje kokend water staan (ongeveer 300 ml)

Nootmuskaat

Dit is een specerij dat geen lange introductie nodig heeft. Nootmuskaat is een delicate, enigszins zoete specerij en ik gebruik het vooral in mijn smoothies.

Nootmuskaat smaakt niet alleen heerlijk, maar het:

  • Verzacht pijn
  • Verzacht indigestie
  • Ontgift het lichaam
  • Verhoogt de gezondheid van de huid
  • Versterkt het immuunsysteem
  • Verbetert ook de bloedcirculatie.

Anijszaad

Wat zou ik doen zonder anijs? Het heeft een zoete, aromatische smaak die lijkt op de smaak van drop. Een van de belangrijkste redenen waarom ik anijsthee maak, is omdat het een opgeblazen gevoel vermindert. (Perfecte thee dus om samen met mijn chocoladekoekjes te nemen). Anijs is ook geweldig om symptomen van premenstruatie tegen te gaan.

Daarnaast wordt anijs gebruikt om:

  • Buikkrampen te verlichten
  • Misselijkheid te kalmeren
  • Hulp bij slechte spijsvertering

Dosering: Maak een of twee theelepels anijszaadjes fijn, daarna vijf tot tien minuten in één kop kokend water laten staan.

Lieve Queens, dit zijn dus mijn favoriete specerijen. Graag wil ik nog een familie recept met jullie delen. Wanneer ik last heb van menstruatie krampen, maakt mijn moeder een geweldige thee mix van Jamaica Peper,  Steranijs en Anijszaad. Zeer kalmerend voor de iets zwaardere dagen. Dit wil je uitproberen!

Zij er nog andere recepten die je graag met je FQ Fam wilt delen?

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: